Ik zag deze spin in zijn web zitten. Het liet me denken aan het gesprek dat ik had met een klant.
Je stelt zo veel vragen, zei ze. En ik heb niet op alle vragen een antwoord.
Toevallig zei de klant die ik de dag ervoor had ook al dat ze soms een leeg hoofd had bij een vraag. Ze was bij een psycholoog geweest die maar bleef aandringen: je weet het antwoord wel, je weet het antwoord wel! Daardoor raakte ze helemaal van de wijs.
Ik realiseer me dat ik ook wel vaker het antwoord niet weet.
Maar moet dat dan, vroeg ik me af. We zijn zo geconditioneerd om altijd inhoudelijk antwoord te geven op vragen. Maar ik weet het niet is ook een antwoord. Er komt nu niets bij me op. Ik heb er geen woorden voor. Ik weet niet of het relevant is. Ik wil hier geen antwoord op geven. Wat bedoel je. Ik begrijp je niet. Allemaal heel goede antwoorden.
Soms sluiten de vragen niet aan bij dat wat er nu speelt. Of gebruik je andere taal. Soms moeten andere zintuigen gebruikt worden om het antwoord te vinden. Misschien weet je hoofd het antwoord niet, maar wel je buik of je hart. En weet je er alleen maar geen woorden aan te geven.
Wat is nu de connectie met het web?
De spin zit in het midden van haar web. Precies zoals wij ook graag bij onze kern zijn. Wanneer we het pad van buiten naar binnen lopen komen we allemaal kruispunten tegen. Bij al deze kruispunten kunnen we vragen stellen. Soms weet je het antwoord en ga je een laagje dieper naar binnen. Soms weet je het niet en loop je rustig verder. Er komt vanzelf weer een kruispunt. Je kunt in paniek raken en het web daar kapot trekken. Maar dat helpt je niet om dichter bij het midden te komen. Sterker nog, de spin moet heel hard aan het werk om het web te repareren.
Zonder vragen lopen we alleen in cirkels, komen we steeds hetzelfde tegen. De draad daar wordt dikker en dikker. Het wordt steeds moeilijker de kruispunten te zien.
Vragen stellen is dus ongelooflijk belangrijk. Jezelf vragen stellen, of wanneer je merkt dat je in cirkels loopt daar hulp bij vragen.
Het resultaat van al die vragen is bij beide klanten dat ze meer focus hebben en weer dingen doen, terwijl ze meer rust ervaren.
Durf jij te vragen?